Instytucje Pomocy Społecznej

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia

 

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia

dla osób doznających przemocy domowej

dla mieszkańców powiatu mińskiego.

Kontakt:

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla osób doznających przemocy domowej

ul. Graniczna 18a

05-300 Mińsk Mazowiecki

tel. 698 749 389, (0-25) 758-47-12

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia:

  • to placówka całodobowa, świadcząca kompleksową pomoc ofiarom przemocy domowej realizująca zadania w zakresie interwencyjnym, terapeutyczno – wspomagającym oraz bytowym.
  • przeznaczony jest dla 8 osób doznających przemocy domowej.
  • udzielana będzie bezpłatna pomoc osobom doświadczającym przemocy domowej w postaci schronienia na okres do 3 miesięcy z możliwością przedłużenia w przypadkach uzasadnionych sytuacją osoby doznającej przemocy domowej.
  • ofiary otrzymają konsultacje psychologiczne, pedagogiczne i socjalne,
    a także pomoc terapeutyczną, medyczną i prawną. Prowadzenie wsparcia specjalistycznego realizowane będzie przez zespół specjalistów posiadających wymagane wykształcenie i kwalifikacje.
  • to miejsce, które będzie oferować zrozumienie i narzędzia niezbędne do odzyskania równowagi w życiu osób doświadczających przemocy domowej.

Zadanie jest realizowane na zlecenie Powiatu Mińskiego przez Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej w pełni dostosowanym budynku do potrzeb osób
z niepełnosprawnościami w Mińsku Mazowieckim.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej

Adres:
ul. Graniczna 18
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. 25 758 47 12
tel. interwencyjny: 698 749 389
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sierpniu 2003 roku w Mińsku Mazowieckim otwarto Ośrodek Interwencji Kryzysowej z hostelem, prowadzony przez Caritas Diecezji Warszawsko – Praskiej. Zadaniem Ośrodka jest udzielenie pomocy, wsparcia, czasowego schronienia osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej związanej z przemocą w rodzinie. Zadanie to realizowane jest poprzez prowadzenie następujących form pracy z klientem:

  • pierwszy kontakt z klientem – w trakcie takiego spotkania wstępnie diagnozuje się problem, omawia możliwości działania w danym przypadku i udziela wsparcia;
  • porady i konsultacje psychologiczne – porady i konsultacje mogą być jednorazowe lub rozłożone na etapy, mogą dotyczyć problemów przemocy, rodzinnych, małżeńskich, wychowawczych, osobistych itp.
  • rozmowy wspierające - określenie problemu i poszukiwanie możliwych rozwiązań, kierowanie do placówek specjalistycznych, wypełnianie dokumentów, pisanie podań i wniosków, poszukiwanie ofert pracy Internecie, wykonywanie telefonów w sprawie pracy;
  • terapia osób uzależnionych i współuzależnionych;
  • interwencja kryzysowa w nagłych zdarzeniach – interwencja i pomoc psychologiczna osobom i rodzinom znajdującym się w nagłym lub przewlekłym kryzysie;
  • pomoc materialna: wydawanie żywności w ramach programu PEAD, używanych ubrań, środków czystości i sprzętów na podstawie oceny sytuacji podczas rozmów wspierających
  • hostel – bezpieczne schronienie w sytuacji, gdy bezpieczeństwo klientek i ich dzieci w domu rodzinnym jest zagrożone;

Grupa terapeutyczna dla osób doświadczających przemocy

Organizator - Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Mińsku Mazowieckim

Oferta skierowana do osób, które doświadczyły w swoim dzieciństwie, bądź życiu dorosłym:

  • przemocy psychicznej fizycznej, seksualnej traumy,
  • zaniedbania fizycznego, emocjonalnego, intelektualnego,

Jeżeli cierpisz z powodu:

  • trudności w relacji z innymi,
  • niskiej samooceny,
  • silnej zależności do innych,
  • lęku,
  • izolacji społecznej,
  • biernych strategii radzenia sobie ze stresem,
  • skłonności do obwiniania siebie,

PRZYJDŹ!!!

Szczegółowe informacje i zapisy

Miejsce: Ośrodek Interwencji Kryzysowej
Liczebność grupy:
6 – 8 osób

Rozpoczęcie terapii grupowej poprzedzone jest konsultacjami indywidualnymi, które służą diagnozie, zdefiniowaniu obszaru trudności.

Prowadząca

Kamila Kanak - psycholog, psychoterapeuta pracujący w podejściu psychodynamicznym. Prowadzi również terapię indywidualną dla dorosłych i młodzieży oraz terapię par. Współpracuje z Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej w Mińsku Mazowiecki.

Dom Samotnej Matki

Dom Samotnej Matki w Mińsku Mazowieckim

prowadzony na zlecenie Powiatu Mińskiego przez

CARITAS Diecezji Warszawsko-Praskiej

 

Kierownik: Karolina Możdżonek.

Adres: ul. Graniczna 18A, 05-300 Mińsk Mazowiecki

Kontakt: tel. 25 758 47 12, 698 749 389, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W dniu 30 stycznia 2024r. Powiat Miński podpisał umowę z Caritas Diecezji Warszawsko Praskiej na „Prowadzenie Domu Samotnej Matki dla mieszkańców powiatu mińskiego – 4 miejsca” na okres od 01.01.2024 - 31.12.2025. W związku z powyższym wypełniamy zapis art.19 pkt 11 ustawy o pomocy społecznej. 

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 16/25 Starosty Mińskiego z dnia 26 lutego 2025 roku średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Samotnej Matki w Mińsku Mazowieckim, przy ul. Granicznej 18a, 05-300 Mińsk Mazowiecki, w 2025 roku wynosi 2 913,75 zł (słownie: dwa tysiące dziewięćset trzynaście złotych siedemdziesiąt pięć groszy).

Dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, zwany dalej „domem", zapewnia całodobowy, okresowy pobyt:

  • matkom z małoletnimi dziećmi,
  • kobietom w ciąży,
  • ojcom z małoletnimi dziećmi,
  • innym osobom sprawującym opiekę prawną nad małoletnimi dziećmi
  • - zwanym dalej „mieszkańcami".

Dom zapewnia odpowiednie do potrzeb mieszkańców wsparcie specjalistyczne mające na celu przezwyciężenie sytuacji kryzysowej, która była przyczyną skierowania do domu.

  1. Standard podstawowych usług świadczonych przez dom obejmuje:

1) w zakresie interwencyjnym:

  1. zapewnienie mieszkańcom i ich małoletnim dzieciom schronienia,
  2. zapewnienie bezpieczeństwa oraz ochrony w związku z problemem przemocy
    w rodzinie,
  3. udzielenie, w razie potrzeby, natychmiastowej pomocy psychologicznej,

2) w zakresie terapeutyczno-wspomagającym:

  1. dokonanie diagnozy sytuacji mieszkańca,
  2. udzielenie wsparcia terapeutycznego,
  3. udzielenie wsparcia w formie specjalistycznego poradnictwa, w szczególności psychologicznego, prawnego lub socjalnego,
  4. udzielenie wsparcia mającego na celu rozwój umiejętności psychospołecznych,
  5. przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wypełniania ról rodzicielskich oraz zapobieganie bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności przez udzielanie konsultacji wychowawczych,
  6. pomoc w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
  7. doradztwo zawodowe, w tym w ramach współpracy z instytucjami rynku pracy,
  8. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
  9. udzielenie wsparcia w uzyskaniu dostępu do lokalu mieszkalnego lub innego stałego miejsca schronienia po opuszczeniu domu.

3) w zakresie potrzeb bytowych:

  1. zapewnienie mieszkańcom całodobowego, okresowego pobytu w odrębnych pokojach:
  2. - dla mieszkańców z małoletnimi dziećmi, w razie potrzeby z miejscami do nauki dla dzieci, przy czym w jednym pokoju może przebywać dwoje mieszkańców z małoletnimi dziećmi, nie więcej jednak niż pięć osób, pod warunkiem uzyskania ich zgody,
  3. - dla kobiet w ciąży - maksymalnie dla trzech kobiet w jednym pokoju,
  4. zapewnienie wspólnego pomieszczenia do pobytu dziennego z miejscem do zabawy dla dzieci,
  5. zapewnienie ogólnodostępnych łazienek, wyposażonych w sposób umożliwiający sprawne z nich korzystanie przez mieszkańców, w tym dzieci, proporcjonalnie do liczby mieszkańców - jedna łazienka przypada na nie więcej niż pięć osób,
  6. zapewnienie co najmniej jednej ogólnodostępnej kuchni lub aneksu kuchennego z miejscami do przygotowywania posiłków, przy czym liczba miejsc do przygotowywania posiłków, jaką dysponuje dom, powinna być proporcjonalna do liczby mieszkańców, w tym dzieci - jedno miejsce do przygotowywania posiłków na nie więcej niż dziesięć osób wyposażone co najmniej w: kuchenkę, zlewozmywak, lodówkę, meble kuchenne oraz sprzęt i naczynia do przygotowywania i spożywania posiłków,
  7. zapewnienie miejsc, dostosowanych także do potrzeb dzieci, w kuchni, aneksie kuchennym lub osobnym pomieszczeniu przeznaczonych do spożywania posiłków - jedno miejsce przypada na nie więcej niż osiem osób,
  8. zapewnienie co najmniej jednego pomieszczenia do prania i suszenia,
  9. zapewnienie, o ile pozwalają na to możliwości lokalowe, pomieszczenia do przechowywania wózków dziecięcych,
  10. zapewnienie pomieszczenia do pracy indywidualnej z mieszkańcami.
  1. W domu świadczone są usługi, odpowiednio do potrzeb, przez osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
  • psychologa;
  • pedagoga;
  • terapeuty;
  • prawnika;
  • pracownika socjalnego;
  • inne osoby, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania domu.
  1. Dom zapewnia środki higieny osobistej i środki czystości w sytuacji, gdy nie ma możliwości ich samodzielnego zakupu przez mieszkańca.
  1. Funkcjonowanie domu określa regulamin organizacyjny opracowany przez osobę kierującą domem i uchwalony przez zarząd powiatu, a w przypadku domów prowadzonych na zlecenie na podstawie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - zatwierdzony przez organ prowadzący dom.
  1. Standard podstawowych usług świadczonych przez dom zapewnia:
  • podmiotowe traktowanie i partnerstwo we wzajemnych relacjach pomiędzy mieszkańcami i personelem;
  • tworzenie godnych warunków bytowych;
  • uwzględnianie indywidualnych potrzeb mieszkańców;
  • stwarzanie warunków do rozwoju osobistego;
  • poszanowanie sfery prywatności mieszkańców.

Skierowanie do domu

  1. Skierowanie do domu następuje w drodze decyzji administracyjnej.
  2. Decyzję administracyjną o skierowaniu do domu wydaje się na okres trzech miesięcy, po upływie których, może być przedłużone, ale łącznie na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy.
  3. Pobyt w domu, ze względu na jego tymczasowy charakter, nie zmienia właściwości gminy w zakresie udzielania mieszkańcowi domu świadczeń z pomocy społecznej.
  4. Osoba ubiegająca się o skierowanie do domu składa wniosek w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na jej miejsce zamieszkania, a w przypadku osób bezdomnych - w ośrodku właściwym ze względu na gminę miejsca pobytu.
  5. Podstawę do wydania decyzji administracyjnej o skierowaniu do domu stanowi:
  • wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do domu;
  • rodzinny wywiad środowiskowy;
  • zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych
    do umieszczenia w domu w odniesieniu do wszystkich osób kierowanych do domu;
  • skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub książeczka zdrowia dziecka;
  • orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
    o ile osoba takie posiada;
  • opinia ośrodka, w którym złożono wniosek o skierowanie do domu, zawierająca uzasadnienie pobytu w domu.
  1. Ośrodek, o którym mowa w ust. 4, kompletuje dokumenty, o których mowa w ust. 5,
    w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku i przekazuje je za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320) lub drogą elektroniczną, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), do starosty najbliższego powiatu prowadzącego dom lub zlecającego prowadzenie domu, który wydaje decyzję administracyjną
    o skierowaniu do domu.
  2. W przypadku osób bezdomnych ubiegających się o skierowanie do domu, ośrodek właściwy ze względu na miejsce pobytu tej osoby, przekazując dokumentację, o której mowa w ust. 5, do starosty powiatu, o którym mowa w ust. 6, informuje gminę właściwą ze względu na ostatnie miejsce zameldowania osoby ubiegającej się o skierowanie
    o toczącym się postępowaniu w sprawie skierowania do domu.
  3. W przypadku braku miejsca w domu w powiecie, o którym mowa w ust. 6, ośrodek,
    o którym mowa w ust. 4, w porozumieniu z osobą ubiegającą się o skierowanie do domu, poszukuje miejsca w domu w innym powiecie.
  4. W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub zdrowia osoby ubiegającej się o skierowanie
    do domu lub jej dziecka przyjmuje się te osoby bez wydania decyzji administracyjnej
    o skierowaniu do domu, na wniosek tej osoby lub ośrodka, o którym mowa w ust. 4, niezwłocznie powiadamiając o tym starostę powiatu prowadzącego dom lub zalecającego prowadzenie domu.
  5. Ośrodek, o którym mowa w ust. 4, w terminie 14 dni od dnia umieszczenia osoby bez wydania decyzji administracyjnej o skierowaniu do domu przesyła staroście powiatu prowadzącego dom lub zlecającego prowadzenie domu dokumenty, o których mowa w ust. 5, który niezwłocznie wydaje taką decyzję, bądź decyzję administracyjną o odmowie skierowania do domu, w uzasadnieniu wskazując możliwości zapewnienia pomocy w innej formie w zależności od jej sytuacji i potrzeb.
  6. Osoba posiadająca decyzję administracyjną o skierowaniu do domu lub osoba, o której mowa w ust. 9, jest przyjmowana do domu niezwłocznie przez osobę wyznaczoną przez kierownika domu, zwaną dalej „osobą przyjmującą".
  7. Osoba przyjmująca przeprowadza rozmowę, w której ustala aktualną sytuację osoby skierowanej do domu oraz przekazuje informacje na temat:
  • zakresu usług świadczonych przez dom;
  • okresu pobytu w domu, który kończy się z dniem wskazanym w decyzji administracyjnej o skierowaniu do domu lub z dniem ustania przyczyn uzasadniających skierowanie do domu;
  • praw i obowiązków osoby skierowanej wynikających z regulaminu domu oraz ustaleń, o których mowa w art. 97 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

 

Przedłużenie pobytu:

  1. W uzasadnionych przypadkach pobyt mieszkańca domu może być przedłużony ponad 12 miesięcy, nie dłużej jednak niż o 6 miesięcy. Decyzję w tej sprawie podejmuje starosta na uzasadniony wniosek mieszkańca po uzyskaniu opinii kierownika domu.
  2. W przypadku osiągnięcia przez dziecko pełnoletniości w trakcie pobytu w domu,
    w sytuacji kiedy w domu przebywa jego matka, ojciec albo opiekun prawny z młodszym rodzeństwem, osoba może pozostać w domu do czasu przebywania w placówce rodzica albo opiekuna prawnego, pod warunkiem, że nadal uczęszcza do szkoły lub szkoły wyższej lub legitymuje się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Podstawy prawne:

  • Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 07 lutego 2024r.
    w sprawie domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży (Dz. U. z 2024r. poz. 169);
  • Ustawa z dnia 12 marca 2024 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023r. poz. 901
    ze zm.)
  • Regulamin organizacyjny Domu Samotnej Matki w Mińsku Mazowieckim.

Domy Pomocy Społecznej

Procedura umieszczania osoby w domu pomocy społecznej oraz naliczania opłat za pobyt

Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.

Podstawy prawne:

  1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej:
  • Określa zasady kierowania i umieszczania osób w DPS.
  • Wskazuje, kto może się ubiegać o miejsce w DPS oraz jakie są kryteria dochodowe i zdrowotne.
  • Zawiera informacje o odpłatności za pobyt.
  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy społecznej
  • Szczegółowo określa standardy funkcjonowania DPS-ów, wymagania lokalowe, kadrowe
    i organizacyjne.
  1. Kodeks postępowania administracyjnego (ustawa z 14 czerwca 1960 r.)
  • Reguluje procedury administracyjne związane z wydawaniem decyzji o skierowaniu
    i odpłatności za pobyt.
  1. Konstytucja RP i inne akty prawne
  • Gwarantują prawa obywateli do pomocy społecznej w przypadku niezdolności do samodzielnej egzystencji.

Proces umieszczenia:

  1. Złożenie wniosku: Osoba ubiegająca się o skierowanie do domu pomocy społecznej składa pisemny wniosek  w ośrodku pomocy społecznej właściwym dla jej miejsca zamieszkania. Za zgodą tej osoby lub jej przedstawiciela ustawowego, wniosek może złożyć inna osoba fizyczna, prawna, a także powiatowe centrum pomocy rodzinie lub ośrodek pomocy społecznej.
  1. Przeprowadzenie wywiadu środowiskowego: Pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej, przeprowadza wywiad środowiskowy  z wnioskodawcą lub jego opiekunem prawnym. Celem wywiadu jest ustalenie sytuacji osobistej, dochodowej i rodzinnej osoby ubiegającej się. Dodatkowo, przeprowadzane są wywiady z krewnymi (małżonkiem, dziećmi, wnukami, rodzicami, dziadkami) w celu ustalenia ich możliwości finansowych w kontekście ewentualnej opłaty za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej.
  1. Skierowanie do domu pomocy społecznej: Po zebraniu niezbędnej dokumentacji, takiej jak:
  • Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia: Dokument potwierdzający aktualny stan zdrowia osoby ubiegającej się, wystawiony przez lekarza internistę.
  • Zaświadczenie lekarza psychiatry: Jeśli jest to konieczne, zaświadczenie od lekarza psychiatry o zdolności lub braku zdolności do podejmowania decyzji.
  • Dokumenty potwierdzające dochód: Decyzja o przyznaniu zasiłku stałego lub decyzja organu rentowo-emerytalnego ustalająca wysokość renty lub emerytury.
  • Pisemna zgoda na umieszczenie w DPS: Zgoda osoby ubiegającej się, jej przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego na umieszczenie w DPS oraz na ponoszenie opłaty za pobyt.
  • Pisemna zgoda na potrącanie opłaty: Jeśli dotyczy, zgoda na potrącanie opłaty za pobyt w DPS z zasiłku stałego przez OPS, w przypadku skierowania do domu ponadgminnego.
  • Dokumenty dotyczące opiekuna prawnego: W przypadku osób ubezwłasnowolnionych, konieczne jest dostarczenie postanowienia sądu o ubezwłasnowolnieniu, ustanowieniu opiekuna lub kuratora oraz zezwolenia sądu na umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej w DPS.

Ośrodek pomocy społecznej wydaje decyzję o skierowaniu do odpowiedniego domu pomocy społecznej. W przypadku domów o zasięgu ponadgminnym, dokumentacja jest przekazywana do powiatowego centrum pomocy rodzinie (PCPR), które następnie wydaje decyzję o umieszczeniu w domu pomocy społecznej. OPS przekazuje dokumenty do PCPR, który ma pod swoją opieką dany typ domu pomocy społecznej.

Po otrzymaniu kompletnej dokumentacji od Ośrodka Pomocy Społecznej (OPS), Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) podejmuje następujące kroki w celu umieszczenia osoby w domu pomocy społecznej (DPS):

  1. Weryfikacja dokumentacji:
    • Sprawdzenie kompletności i poprawności przekazanych dokumentów, takich jak wniosek
      o skierowanie, wywiad środowiskowy, zaświadczenia lekarskie oraz inne wymagane załączniki.
    • Uzupełnienie braków w dokumentacji, jeśli takie zostaną stwierdzone, poprzez kontakt z OPS lub bezpośrednio z wnioskodawcą.
  2. Przekazanie dokumentacji do DPS:
    • Przesłanie kompletnej dokumentacji osoby skierowanej do odpowiedniego DPS, co umożliwia placówce weryfikację dokumentacji i osoby pod względem możliwości zapewnienia odpowiedniej opieki i wsparcia dla nowego mieszkańca.
  3. Wydanie decyzji administracyjnej:
    • Decyzja o umieszczeniu w DPS jest wydawana po pozytywnej weryfikacji dokumentów oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora DPS.
  4. Termin przyjęcia do DPS określa dyrektor DPS, uwzględniając dostępność miejsc oraz indywidualne potrzeby osoby kierowanej.
  5. Ustalenie odpłatności za pobyt:
    • Obliczenie wysokości opłaty za pobyt w DPS, zgodnie z obowiązującymi przepisami i na podstawie zgromadzonej dokumentacji dochodowej. Zgodnie z art. 61 ustawy o pomocy społecznej, obowiązek wnoszenia opłat za pobyt w domu pomocy społecznej spoczywa kolejno na:
      • mieszkańcu domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, (nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu);
      • małżonku, zstępnych przed wstępnymi (w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli dochód jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% tego kryterium, w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym że kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie);
      • gminie, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej (w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa w pkt 1 i 2).
    • Wydanie decyzji administracyjnej określającej wysokość odpłatności oraz zasady jej wnoszenia przez mieszkańca lub jego rodzinę.
  1. Informowanie stron postępowania:
    • Powiadomienie osoby skierowanej lub jej przedstawiciela ustawowego o podjętych decyzjach, terminach oraz warunkach pobytu w DPS.
    • Przekazanie informacji OPS o zakończeniu procesu kierowania oraz ostatecznych ustaleniach dotyczących umieszczenia w DPS.

 

Na terenie Powiatu Mińskego funkcjionują trzy Domy Pomocy Społecznej:

 

Dom Pomocy Społecznej św. Józefa w Mieni

ul. Księżnej Anny Mazowieckiej 138
03-19 Cegłów
tel. 25 757 02 03

Placówka dysponuje 180 miejscami w kompleksie czterech wolnostojących budynków położonych w pięknym, parkowym otoczeniu. W ramach 100 miejsc wspiera osoby przewlekle somatycznie chore, zaś 80 przeznacza dla osób przewlekle psychicznie chorych. Siedziba Domu mieści się przy trasie Warszawa - Siedlce, w odległości 8 km od Mińska Mazowieckiego i ok. 50 km od stolicy, z dogodnym dojazdem każdym środkiem lokomocji. Wszechstronnie dostosowana oferta, liczne kontakty ze społecznością lokalną, a także sąsiedztwo rezerwatu przyrody, specyficzny mikroklimat, czyste powietrze i spokój czynią to miejsce prawdziwą przyjazną przystanią. Zarządzenie Nr 12/25 Starosty Mińskiego z dnia 17 lutego 2025 roku- średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej św. Józefa w Mieni, w roku 2025 wynosi 7 817 zł (słownie: siedem tysięcy osiemset siedemnaście złotych).

Zdjęcie Domu Pomocy Społecznej  św. Józefa w Mieni

Więcej informacji na stronie: https://dpsmienia.org/

Dom Pomocy Społecznej „Jedlina” w Mieni

ul. Jedlina 12
05-319 Cegłów
tel. 25 757 01 60

Placówka dla kobiet i mężczyzn niepełnosprawnych intelektualnie (108 miejsc). Dom zaprojektowany jest w systemie pawilonowym, otoczony lasem, którego część jest rezerwatem przyrody „Jedlina”. W trzech budynkach DPS znajdują się pokoje mieszkalne 1-, 2- i 3- osobowe. Dom wyposażony jest we wszelkie udogodnienia służące osobom z obniżoną sprawnością ruchową oraz poruszających się na wózkach inwalidzkich, jest stale modernizowany i dostosowywany do potrzeb mieszkańców. Walory mikroklimatyczne i krajobrazowe terenów leśnych znajdujących się wokół Domu stwarzają szczególnie dobre warunki do prowadzenia działań rehabilitacyjnych i turystycznych. W marcu 2009 r. decyzją Wojewody Mazowieckiego Dom uzyskał pozwolenie na funkcjonowanie na czas nieokreślony i został wpisany do Rejestru Domów Pomocy Społecznej pod pozycja nr 15. Decyzja ta stwierdza, że Dom spełnia wszystkie standardy określone Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Zarządzenie Nr 12/25 Starosty Mińskiego z dnia 17 lutego 2025 roku- średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej ,,Jedlina” w Mieni, w roku 2025 wynosi 7 713 zł (słownie: siedem tysięcy siedemset trzynaście złotych).

Zdjęcie Domu Pomocy Społecznej "Jedlina" w Mieni

Więcej informacji na stronie: https://jedlinadps.pl

Dom Pomocy Społecznej w Kątach

Kąty 22
05-332 Siennica
tel. 25 799 19 07

Placówka powstała w 1975 roku i jest przeznaczona dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie (50 miejsc). Mieści się w zabytkowym, dziewiętnastowiecznym dworku położonym w samym centrum malowniczego parku krajobrazowego wpisanego do rejestru zabytków województwa mazowieckiego. Lokalizacja Domu Pomocy Społecznej stwarza optymalne warunki życiai terapii mieszkańców pod względem przyrodniczym i klimatycznym. Już od ponad trzydziestu lat ośrodek stanowi "drugi dom" dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Zarządzenie Nr 12/25 Starosty Mińskiego z dnia 17 lutego 2025 roku- średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej w Kątach, w roku 2025 wynosi 8 414 zł (słownie: osiem tysięcy czterysta czternaście złotych).

Zdjęcie Domu Pomocy Społecznej  w Kątach

Więcej informacji na stronie: https://www.dps-katy.pl/

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie sprawuje bieżący nadzór nad funkcjonowaniem domów pomocy społecznej i sporządza miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne sprawozdania dotyczące funkcjonowania domów pomocy społecznej.

Warsztaty Terapii Zajęciowej

Warsztaty Terapii Zajęciowej CARITAS Diecezji Warszawsko-Praskiej

05-300 Mińsk Mazowiecki
ul. Wyszyńskiego 58
tel. 25 758 27 79
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
http://wtz.minsk.caritas.pl/


Warsztat Terapii Zajęciowej jest placówką pobytu dziennego, przeznaczoną dla 30 dorosłych niepełnosprawnych osób. Uczestnicy z różnego typu niepełnosprawnościami fizycznymi i intelektualnymi odbywają tu kompleksową rehabilitacje zawodową , ruchową i społeczną. Dla wielu z nich jest to jedyna szansa wyjścia z domu, spotkania się z rówieśnikami, nawiązania przyjaźni, rozwijania swoich zainteresowań i dalszej nauki.

W naszej placówce terapia zajęciowa odbywa się w sześciu przystosowanych pracowniach:

  • techniczno-stolarskiej
  • muzykoterapii
  • gastronomicznej
  • tkacko-krawiecko-dziewiarskiej
  • ogrodniczo-przyrodniczej
  •  plastycznej.

W pracowniach tych pod kierunkiem instruktorów osoby niepełnosprawne wykonują piękne prace, które świadczą o tym, że uczestnicy warsztatu są utalentowani i wrażliwi na piękno. Placówka wyposażona jest w małą siłownię i sprzęt rehabilitacyjny, gdzie prowadzone są zajęcia sprawnościowe, ogólno-kondycyjne i korekcyjne. Na rehabilitację społeczną w przeciągu ostatnich 4 lat składały się wyjazdy integracyjne nad morze do Krynicy Morskiej i Stegny oraz różnego rodzaju spotkania i wyjazdy do sąsiednich placówek w Mieni, Sokołowie, Siedlcach, Ignacowie, Warszawie i wielu innych.

 

Warsztaty Terapii Zajęciowej prowadzone przez Fundację "Świat integracji"

05-070 Sulejówek
ul. Głowackiego 35
tel. 512 929 541
e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Praca terapeutyczna, utrwalanie i rozwijanie umiejętności uczestników WTZ realizowane jest podczas zajęć w ramach pracowni:

  • muzykoterapii
  • robót ręcznych i szycia
  • gospodarstwa domowego
  • introligatorskiej
  • plastycznej i tkactwa
  • techniczno-ogrodniczej.

Do Warsztatu uczęszcza 30 uczestników. Uczestnicy co pewien czas zmieniają pracownię, aby w trakcie pobytu w WTZ mogli nabywać i utrwalać podstawowe umiejętności w każdej dostępnej dziedzinie. Zajęcia i czas pobytu w poszczególnych pracowniach dostosowywane jest do indywidualnych możliwości uczestników.

Poza zajęciami w pracowniach uczestnicy korzystają z pomocy rehabilitanta i systematyczne biorą udział w zajęciach, których celem jest usprawnianie fizyczne i zapobieganie wtórnym następstwom istniejącej niepełnosprawności. Uczestnicy wyjeżdżają na liczne wycieczki integracyjne, biorą udział w różnych konkursach.

Środowiskowe Domy Samopomocy

Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy

ul. Gen. K. Sosnkowskiego 43
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. 25 759 32 98
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
http://www.psds-minskmaz.pl/

Zdjęcie Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy

Dom jest dziennym ośrodkiem wsparcia przeznaczonym dla 35 dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Głównym celem domu jest rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności społecznych Uczestników oraz kształtowanie ich zaradności życiowej, niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w codziennym życiu. Cel ten realizowany jest poprzez organizację i prowadzenie zajęć terapeutycznych – grupowych i indywidualnych – w oparciu o indywidualne plany postępowania wspierająco – aktywizującego każdego z Uczestników.

Środowiskowy Dom Samopomocy

ul. Kościelna 18, 05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. 25 756 32 06
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
http://sds.minsk.caritas.pl/

Zdjęcie Środowiskowego Domu Samopomocy

Środowiskowy dom samopomocy dla osób psychicznie chorych jest ośrodkiem wsparcia dziennego Działa od 2003 roku. Przeznaczony jest dla 30 osób dorosłych przewlekle chorujących psychicznie mieszkających na terenie Powiatu Mińskiego. Funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00. Placówkę prowadzi CARITAS Diecezji Warszawsko-Praskiej na zlecenie Powiatu Mińskiego.

Głównym celem ŚDS jest szeroko rozumiana pomoc osobom cierpiącym na chorobę psychiczną w powrocie do uczestniczenia w życiu społecznym.

Zajęcia prowadzone w ośrodku mają na celu pomóc w:

  • wykształceniu umiejętności radzenia sobie z doświadczeniem choroby psychicznej;
  • zapewnieniu możliwości dzielenia się własnymi przeżyciami z innymi osobami z doświadczeniem choroby psychicznej;
  • rozwijaniu poczucia pewności siebie i poczucia własnych możliwości w kontaktach z innymi ludźmi;
  • poszukiwaniu rozwiązań dla przeżywanych trudności;
  • zwiększaniu własnej aktywności i rozwoju zainteresowań;
  • rozwijaniu umiejętności społecznych;
  • rozwijaniu bardziej satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi.

Środowiskowy Dom jest też miejscem, poprzez które, osoby mające w związku z chorobą doświadczenie wyobcowania i osamotnienia, mogą odnajdywać drogę powrotną do aktywniejszego życia sprzed okresu choroby. W skład zespołu terapeutycznego wchodzą psychologowie oraz terapeuci z doświadczeniem w pracy z osobami chorującymi psychicznie. Kadra korzysta z regularnych superwizji.

Środowiskowy Dom Samopomocy

ul. Licealna 3, 05-320 Mrozy
Telefon: 506804563
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

sdsmrozy

Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej w Mrozach jest ośrodkiem wsparcia przeznaczonym dla 23 osób z zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmem lub niepełnosprawnością sprzężoną. Prowadzony jest przez Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej na zlecenie Powiatu Mińskiego.Osoby kierowane są do Placówki na podstawie decyzji administracyjnej.
 
Głównym celem działania Domu dla osób z zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością sprzężoną lub spektrum autyzmu jest pomoc uczestnikom w rozwijaniu umiejętności samoobsługi, nabycia umiejętności zbliżających do samodzielnego życia, pokonywana barier,  zdobywania pewności siebie w różnych sytuacjach społecznych. Ponadto, poza treningami oraz zajęciami odbywającymi się w placówce pracownicy  Środowiskowego Domu Samopomocy w Mrozach realizują pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych poprzez dowóz i towarzyszenie podczas wizyty uczestnikowi mającemu trudność w dotarciu do lekarza. Realizowana jest również pomoc w zakupie leków oraz umówienie wizyty lub przypomnienie o jej terminie.
 
 
 
 

Informacje kontaktowe

Dostępność cyfrowa

Strona spełnia wymagania ustawy o dostępności stron i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Jeśli znajdziesz jakieś uchybienia powiadom nas o tym.

tel: 25 756 40 26
e-mail: sekretariat@pcpr-minskmaz.pl

Zamknij menu

Publish modules to the "offcanvas" position.

Wróć na początek strony