Dom Samotnej Matki w Mińsku Mazowieckim
prowadzony na zlecenie Powiatu Mińskiego przez
CARITAS Diecezji Warszawsko-Praskiej
Kierownik: Karolina Możdżonek.
Adres: ul. Graniczna 18A, 05-300 Mińsk Mazowiecki
Kontakt: tel. 25 758 47 12, 698 749 389, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W dniu 30 stycznia 2024r. Powiat Miński podpisał umowę z Caritas Diecezji Warszawsko Praskiej na „Prowadzenie Domu Samotnej Matki dla mieszkańców powiatu mińskiego – 4 miejsca” na okres od 01.01.2024 - 31.12.2025. W związku z powyższym wypełniamy zapis art.19 pkt 11 ustawy o pomocy społecznej (Dz.U. z 2023.901).
Dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, zwany dalej „domem", zapewnia całodobowy, okresowy pobyt:
- matkom z małoletnimi dziećmi,
- kobietom w ciąży,
- ojcom z małoletnimi dziećmi,
- innym osobom sprawującym opiekę prawną nad małoletnimi dziećmi
- - zwanym dalej „mieszkańcami".
Dom zapewnia odpowiednie do potrzeb mieszkańców wsparcie specjalistyczne mające na celu przezwyciężenie sytuacji kryzysowej, która była przyczyną skierowania do domu.
- Standard podstawowych usług świadczonych przez dom obejmuje:
1) w zakresie interwencyjnym:
- zapewnienie mieszkańcom i ich małoletnim dzieciom schronienia,
- zapewnienie bezpieczeństwa oraz ochrony w związku z problemem przemocy
w rodzinie, - udzielenie, w razie potrzeby, natychmiastowej pomocy psychologicznej,
2) w zakresie terapeutyczno-wspomagającym:
- dokonanie diagnozy sytuacji mieszkańca,
- udzielenie wsparcia terapeutycznego,
- udzielenie wsparcia w formie specjalistycznego poradnictwa, w szczególności psychologicznego, prawnego lub socjalnego,
- udzielenie wsparcia mającego na celu rozwój umiejętności psychospołecznych,
- przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wypełniania ról rodzicielskich oraz zapobieganie bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności przez udzielanie konsultacji wychowawczych,
- pomoc w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- doradztwo zawodowe, w tym w ramach współpracy z instytucjami rynku pracy,
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
- udzielenie wsparcia w uzyskaniu dostępu do lokalu mieszkalnego lub innego stałego miejsca schronienia po opuszczeniu domu.
3) w zakresie potrzeb bytowych:
- zapewnienie mieszkańcom całodobowego, okresowego pobytu w odrębnych pokojach:
- - dla mieszkańców z małoletnimi dziećmi, w razie potrzeby z miejscami do nauki dla dzieci, przy czym w jednym pokoju może przebywać dwoje mieszkańców z małoletnimi dziećmi, nie więcej jednak niż pięć osób, pod warunkiem uzyskania ich zgody,
- - dla kobiet w ciąży - maksymalnie dla trzech kobiet w jednym pokoju,
- zapewnienie wspólnego pomieszczenia do pobytu dziennego z miejscem do zabawy dla dzieci,
- zapewnienie ogólnodostępnych łazienek, wyposażonych w sposób umożliwiający sprawne z nich korzystanie przez mieszkańców, w tym dzieci, proporcjonalnie do liczby mieszkańców - jedna łazienka przypada na nie więcej niż pięć osób,
- zapewnienie co najmniej jednej ogólnodostępnej kuchni lub aneksu kuchennego z miejscami do przygotowywania posiłków, przy czym liczba miejsc do przygotowywania posiłków, jaką dysponuje dom, powinna być proporcjonalna do liczby mieszkańców, w tym dzieci - jedno miejsce do przygotowywania posiłków na nie więcej niż dziesięć osób wyposażone co najmniej w: kuchenkę, zlewozmywak, lodówkę, meble kuchenne oraz sprzęt i naczynia do przygotowywania i spożywania posiłków,
- zapewnienie miejsc, dostosowanych także do potrzeb dzieci, w kuchni, aneksie kuchennym lub osobnym pomieszczeniu przeznaczonych do spożywania posiłków - jedno miejsce przypada na nie więcej niż osiem osób,
- zapewnienie co najmniej jednego pomieszczenia do prania i suszenia,
- zapewnienie, o ile pozwalają na to możliwości lokalowe, pomieszczenia do przechowywania wózków dziecięcych,
- zapewnienie pomieszczenia do pracy indywidualnej z mieszkańcami.
- W domu świadczone są usługi, odpowiednio do potrzeb, przez osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
- psychologa;
- pedagoga;
- terapeuty;
- prawnika;
- pracownika socjalnego;
- inne osoby, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania domu.
- Dom zapewnia środki higieny osobistej i środki czystości w sytuacji, gdy nie ma możliwości ich samodzielnego zakupu przez mieszkańca.
- Funkcjonowanie domu określa regulamin organizacyjny opracowany przez osobę kierującą domem i uchwalony przez zarząd powiatu, a w przypadku domów prowadzonych na zlecenie na podstawie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - zatwierdzony przez organ prowadzący dom.
- Standard podstawowych usług świadczonych przez dom zapewnia:
- podmiotowe traktowanie i partnerstwo we wzajemnych relacjach pomiędzy mieszkańcami i personelem;
- tworzenie godnych warunków bytowych;
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb mieszkańców;
- stwarzanie warunków do rozwoju osobistego;
- poszanowanie sfery prywatności mieszkańców.
Skierowanie do domu
- Skierowanie do domu następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Decyzję administracyjną o skierowaniu do domu wydaje się na okres trzech miesięcy, po upływie których, może być przedłużone, ale łącznie na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy.
- Pobyt w domu, ze względu na jego tymczasowy charakter, nie zmienia właściwości gminy w zakresie udzielania mieszkańcowi domu świadczeń z pomocy społecznej.
- Osoba ubiegająca się o skierowanie do domu składa wniosek w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na jej miejsce zamieszkania, a w przypadku osób bezdomnych - w ośrodku właściwym ze względu na gminę miejsca pobytu.
- Podstawę do wydania decyzji administracyjnej o skierowaniu do domu stanowi:
- wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do domu;
- rodzinny wywiad środowiskowy;
- zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych
do umieszczenia w domu w odniesieniu do wszystkich osób kierowanych do domu; - skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub książeczka zdrowia dziecka;
- orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
o ile osoba takie posiada; - opinia ośrodka, w którym złożono wniosek o skierowanie do domu, zawierająca uzasadnienie pobytu w domu.
- Ośrodek, o którym mowa w ust. 4, kompletuje dokumenty, o których mowa w ust. 5,
w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku i przekazuje je za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320) lub drogą elektroniczną, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), do starosty najbliższego powiatu prowadzącego dom lub zlecającego prowadzenie domu, który wydaje decyzję administracyjną
o skierowaniu do domu. - W przypadku osób bezdomnych ubiegających się o skierowanie do domu, ośrodek właściwy ze względu na miejsce pobytu tej osoby, przekazując dokumentację, o której mowa w ust. 5, do starosty powiatu, o którym mowa w ust. 6, informuje gminę właściwą ze względu na ostatnie miejsce zameldowania osoby ubiegającej się o skierowanie
o toczącym się postępowaniu w sprawie skierowania do domu. - W przypadku braku miejsca w domu w powiecie, o którym mowa w ust. 6, ośrodek,
o którym mowa w ust. 4, w porozumieniu z osobą ubiegającą się o skierowanie do domu, poszukuje miejsca w domu w innym powiecie. - W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub zdrowia osoby ubiegającej się o skierowanie
do domu lub jej dziecka przyjmuje się te osoby bez wydania decyzji administracyjnej
o skierowaniu do domu, na wniosek tej osoby lub ośrodka, o którym mowa w ust. 4, niezwłocznie powiadamiając o tym starostę powiatu prowadzącego dom lub zalecającego prowadzenie domu. - Ośrodek, o którym mowa w ust. 4, w terminie 14 dni od dnia umieszczenia osoby bez wydania decyzji administracyjnej o skierowaniu do domu przesyła staroście powiatu prowadzącego dom lub zlecającego prowadzenie domu dokumenty, o których mowa w ust. 5, który niezwłocznie wydaje taką decyzję, bądź decyzję administracyjną o odmowie skierowania do domu, w uzasadnieniu wskazując możliwości zapewnienia pomocy w innej formie w zależności od jej sytuacji i potrzeb.
- Osoba posiadająca decyzję administracyjną o skierowaniu do domu lub osoba, o której mowa w ust. 9, jest przyjmowana do domu niezwłocznie przez osobę wyznaczoną przez kierownika domu, zwaną dalej „osobą przyjmującą".
- Osoba przyjmująca przeprowadza rozmowę, w której ustala aktualną sytuację osoby skierowanej do domu oraz przekazuje informacje na temat:
- zakresu usług świadczonych przez dom;
- okresu pobytu w domu, który kończy się z dniem wskazanym w decyzji administracyjnej o skierowaniu do domu lub z dniem ustania przyczyn uzasadniających skierowanie do domu;
- praw i obowiązków osoby skierowanej wynikających z regulaminu domu oraz ustaleń, o których mowa w art. 97 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Przedłużenie pobytu:
- W uzasadnionych przypadkach pobyt mieszkańca domu może być przedłużony ponad 12 miesięcy, nie dłużej jednak niż o 6 miesięcy. Decyzję w tej sprawie podejmuje starosta na uzasadniony wniosek mieszkańca po uzyskaniu opinii kierownika domu.
- W przypadku osiągnięcia przez dziecko pełnoletniości w trakcie pobytu w domu,
w sytuacji kiedy w domu przebywa jego matka, ojciec albo opiekun prawny z młodszym rodzeństwem, osoba może pozostać w domu do czasu przebywania w placówce rodzica albo opiekuna prawnego, pod warunkiem, że nadal uczęszcza do szkoły lub szkoły wyższej lub legitymuje się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
Podstawy prawne:
- Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 07 lutego 2024r.
w sprawie domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży (Dz. U. z 2024r. poz. 169); - Ustawa z dnia 12 marca 2024 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023r. poz. 901
ze zm.) - Regulamin organizacyjny Domu Samotnej Matki w Mińsku Mazowieckim.